Möte på Sjumilaskolan

Jaha, ytterligare 1 år äldre idag.

Åkte hemifrån 6.30 för att säkert hinna till Sjumilaskolan 7.45.
Där möttes Hasse och jag utanför.
Hasse inledde med att presentera oss och sedan vårt projekt om integrering i Biskopsgården via 4H.Han pratade i 10 minuter och gick sedan. Skulle till ögonläkaren.
Jag delade ut broshyrer o Kättilsröd.
Nu var det min tur att tala och att visa vår film på deras tv och dvd.
Filmen gjorde ingen succè.
Det var främst 3 problem som, enligt lärarna ,skulle göra att föräldrar med deras olika kulturer inte skulle vilja att deras barn är med :

Maria talade om övernattningsläger på 4H, men det är  tabu för flickor att vara borta på nätterna.

Det var en filmsnutt med barnen som lekte i poolen som var uppställd. Bl a en liten tös i bikini som badade.Tabu igen,flickor får inte visa sin kropp på det viset.

En filmsekvens var när barnen var ibland grisarna .Grisar är orena och man skall inte vara nära sådana djur alls.

Dom hade även synpunter på  att filmen i övrigt var tråkig. Hoppsan, vad säjer man då?

Men i alla fall något som var positivt :lärarna sa att man kan promenera till Kättilsrödfrån skolan. Va bra, tänkte jag, Pengar att spara. Skall kolla upp det lite.
De sa också att de var intresserade av att få ett möte mellan oss och föräldrar , ev en tisdagskväll snart. Skönt!
De ville även ha lite mer broschyrer att dela ut till föräldrarna. Så efter mötet åkte jag till Sfr och hämtade 50 st.
Åkte tillbaka till skolan igen och lämnade dom till rektorn Jan Arvidsson som lovade att lämna dom vidare till lärarna.
Åh, vad härligt, första mötet avklarat.
Nu kunde jag åka till Granngården och köpa mina arbetskläder som jag verkligen behöver. Fakturan går till Sfr, med Hasses medgivande , förstås.
Köpte gummistövlar med stålhätta o som tål urin,känger med stålhätta,regnjacka på rea,byxor och handskar.
Notan slutade på 2001 kr.
Hasse kommer att strypa mig.
Men jag har faktiskt bidragit med egen jacka, raggsockar , tröja och köpt termobyxor för egna pengar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0