Ledbruten

13/1-09
Arbetstid 8-17
Min dag började med att lägga hö till hästarna. Det finns 12 hästar; Mintaka, Lyre, Krabat, Stardust,Info, Nicke,Bambino,Figaro, Pickabo,Sadie, Sonora och Roxie.Dom skall ha mellan 2-4 kg hö per man på morgonen.
Sen fick tjuren Nalle Phu + 3 kvigor 4kg  hö per man.Undet tiden förde de små nassarna ett himla liv! Men så fort man närmade sig o de fattade att mat var på gång så blev de knäpp tysta. Vände man sig bort , så blev det oväsen igen.
Dom vet vad som gäller.
Fick lära mig att sätta på grimma på hästar idag.Vad nervös jag var!Efter det skulle jag leda ut hästar till hagen! Alldeles själv med en häst.Jag skakade i knäna, men det gick jättebra. Vi verkar ha snälla och bra hästar här.
Sen var det dags att ge alla andra djur sin mat också, förstås.
25 Kg hö till fåren + vatten och foder.
5 kg hö + foder till getterna+ lite extra till Mona-Lisa, henne ger vi foder i en egen liten spann, annars blir hon bortskuffad.
Suggan Pia-Lotta och minigrisen skall också ha lite hö+ foder, sen får alla andra också:marsvin katter ankor, hönor m.m m.m
Tjuren och kvigorna bölar lite ibland och hästarna frustar.Låter mysigt. Lite juligt.
Dags att fylla på alla höpåsar som skall ut till hästar till lunch.24 kg hö dit.Vi lägger ut 2-4 kg hö i alla hästspiltor igen till middag.Vi förbereder även med att göra höpåsar till kväll och morgon till hästarna.2-4 kg i varje påse.
Sen skall vi förbereda hö till lunch och kväll till resten av djuren. Där emellan mockas, sopas, och ströas  det + vatten till alla djur.
Det allra sista
Det finns flera katter på gården.Dom går omkring och myser hela dagarna här,Dom verkar ha ett gott liv här på Kättilsröd.
Det är tur att jag har fått köpa arbetskläder. Det behövs här.Lera upp till knäna.Koskit 0ch hästskit på ytterbyxorna och på stövlarna.Man luktar som om man har rullat sig i det.
Så byta kläder innan man sätter sig i bilen igen, det är ett måste!
Mina 3 hundar Argos Hovarvart, Shira schäfer, och Kingston minishelty+ chiuaua  hemma tycker att jag luktar spännande, men det gör inte min sambo.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0